Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Zasady adaptacji w PM151

Czas adaptacji dziecka do przedszkola to trudny moment nie tylko dla niego, ale również dla całej rodziny. Każda zmiana zwykle wiąże się ze stresem, niepokojem, tym bardziej dla dziecka, dla którego dom i rodzice byli codziennością, spokojnym i bezpiecznym azylem – nagle się to zmienia i zamiast domu jest sala przedszkolna, zabawki, które niekoniecznie będą własnością jednego malucha, zamiast mamy jest nowa ciocia, a wokół wiele się dzieje.

Proponujemy Państwu sprawdzone pomysły, które pomogą w tym trudnym dla dziecka czasie oraz ułatwią okres adaptacji w przedszkolu.

Adaptację ułatwiają:

  • Opowiadanie o zaletach przedszkola – nowi koledzy, dużo nowych zabawek, nauczycielka, która lubi dzieci, zna ciekawe zabawy, wierszyki i piosenki,
  • Wytłumaczenie dziecku, dlaczego będzie chodzić do przedszkola (prosimy o nie używanie stwierdzenia, iż dziecko ,,musi” pójść do przedszkola),
  • Czytanie opowiadań, których bohaterowie chodzą do przedszkola,
  • Rozmowy o przedszkolu z innymi dziećmi, które lubią swoje przedszkole,
  • Kontakt z rówieśnikami, przebywanie z innymi dorosłymi bez mamy,
  • Opowieści rodziców jak to było, gdy oni chodzili do przedszkola,
  • Wspólne kupowanie i wybieranie przez dziecko wyprawki dla przedszkolaka (butów i ubrań na zmianę, poduszki i koca na odpoczynek),
  • Ćwiczenie z dzieckiem samoobsługi – szczególnie jeśli chodzi o czynności higieniczne w toalecie (zgłaszanie potrzeb fizjologicznych), ale również przy spożywaniu posiłku, zmianie odzieży,
  • Poświęcenie dziecku swojego wolnego czasu, wspieranie go i akceptacja,
  • Nie przedłużanie czasu rozstania w szatni – bez wprowadzania atmosfery pośpiechu, poświęcenie dziecku więcej czasu niż zwykle,
  • Podobny rozkład dnia w domu i w przedszkolu.

 

Adaptację utrudniają:

  • Niepokój rodziców, lęk o dziecko,
  • Nieznajomość i brak zaufania do placówki, personelu,
  • Brak doświadczeń społecznych dziecka w kontaktach z innymi rówieśnikami i dorosłymi,
  • Wyręczanie dziecka w czynnościach związanych z samoobsługą, nadopiekuńczość,
  • Straszenie przedszkolem, ciociami w przedszkolu,
  • Pozostawianie dziecka na długi czas w przedszkolu (pobyt przez wiele godzin),
  • Zbytni pośpiech, zdenerwowanie, które przenosi się na dziecko,
  • Brak zrozumienia, że rozpoczęcie nowego etapu w życiu dziecka może być dla niego bardzo trudne i związane z ogromnym stresem odreagowywanym w różny sposób,
  • Oszukiwanie dziecka w sprawie momentu odbioru dziecka z przedszkola.

 

POŻEGNANIE Z DZIECKIEM – JAK POMÓC SOBIE I DZIECKU?

KRÓTKIE POŻEGNANIE

CO POMAGA?

CO UTRUDNIA?

  • Nie poganiaj dziecka
  • Pożegnaj je jeden raz
  • Rozmowę z dzieckiem przeprowadź w domu
  • Szybko opuść salę
  • Kilkukrotne żegnanie dziecka
  • Długie rozmowy przed salą
  • Stanie w drzwiach i obserwowanie dziecka

RUTYNA

CO POMAGA?

CO UTRUDNIA?

  • Umów się z dzieckiem na sposób pożegnania i stosuj go, np. „buziak, przytulas, piąteczka i idziesz do pani”
  • Rutyna pozwala dziecku powoli nabierać kontroli nad sytuacją, a rodzicowi kontroli nad czasem potrzebnym na pożegnanie
  • Chaos i pośpiech, który rodzi się, gdy rodzic nagle urywa pożegnanie z dzieckiem, spiesząc się np. do pracy

 

POZYTYWNE KOMUNIKATY

CO POMAGA?

CO UTRUDNIA?

  • Uśmiech rodzica
  • Radosny i pewny głos
  • Miłe życzenia: „Dobrej zabawy!”, „Miłego dnia”, „Baw się dobrze” – dzięki temu dziecko wie, że przedszkole to miejsce, gdzie miło spędzi czas i można się tam bawić

 

  • Słowa współczucia: „Przykro mi, ale muszę iść” - to sugeruje, że dziecko znajduje się w przedszkolu za karę
  • Przeprosiny: „Przepraszam, ale musisz tu zostać” – to sugeruje, że przedszkole jest czymś nieprzyjemnym
  • Pocieszanie: „Nie bój się” – to sugeruje, że jednak jest się czego bać
  • Współczucie, żal i strach w głosie rodzica – strach rodzica to gwarancja strachu u dziecka

MÓWIENIE PRAWDY

CO POMAGA?

CO UTRUDNIA?

  • Szczerość ze strony rodzica
  • Dotrzymywanie obietnic, np. „Przyjdę zaraz po twoim obiadku”, „Dzisiaj po przedszkolu pójdziemy razem na plac zabaw”, itp.
  • Kłamstwa: „Mama wróci po coś do auta i za chwilę po ciebie przyjdzie” - dziecko czuje się nie tylko smutne, ale i oszukane, co sprawia, że boi się bardziej
  • Ucieczka rodzica: wychodzenie z sali bez pożegnania, gdy dziecko odwróciło swoją uwagę przy zabawie – dziecko szybko zorientuje się, że mamy nie ma i będzie czuło się zdezorientowane, a to potęguje strach i niepokój
  • Nie dotrzymywanie umów zawartych z dzieckiem: „Po przedszkolu odbierze cię mama”, „Będę zaraz po leżakowaniu”

CIERPLIWOŚĆ I WRAŻLIWOŚĆ

CO POMAGA?

CO UTRUDNIA?

  • Dużo czasu spędzanego z dzieckiem
  • Spokój rodzica, czułość i ciepłe słowa
  • Poganianie dziecka
  • Straszenie: „Jak nie wejdziesz do sali, zabieram twojego misia do domu”

WEJŚCIE DO SALI NA WŁASNYCH NOGACH

CO POMAGA?

CO UTRUDNIA?

  • Dziecko przyprowadzone na własnych nogach, samodzielnie wchodzi do sali
  • Dziecko na rękach rodzica, które trzeba zrywać z rąk mamy

ZAUFANIE

Wiemy, że powierzają nam Państwo swój najcenniejszy skarb. Będziemy się o niego troszczyć!

 

Działania nauczycieli i asystentek, sprzyjające lepszej adaptacji dzieci najmłodszych w grupie to:

  • Zmiany organizacyjne w przedszkolu wpływające na lepszą opiekę nad maluchami: w miarę możliwości zaangażowanie większej liczby personelu obsługi podczas ubierania, posiłków i innych zajęć opiekuńczych w grupie,
  • Przeorganizowanie przestrzeni szatni – wydzielenie części wspólnej przedszkola, w której mogą przebywać rodzice oraz wyodrębnienie szatni,
  • Cykl zabaw pod hasłem "Mój przyjaciel z domu - moja ulubiona zabawka" – w początkowym okresie dzieci przynoszą swoje zabawki, "przytulanki", z którymi czują się bezpiecznie, jest to więź łącząca ich z domem. Mogą też przynosić swoje małe poduszki i kocyki, które przydadzą się podczas poobiedniej relaksacji,
  • Przystosowanie otoczenia – w sali utworzone są wygrodzone kąciki sprzyjające bezpiecznym i wyciszonym zabawom. Sala udekorowana jest w neutralny sposób, by nie rozpraszać dzieci feerią barw,
  • Wyznaczenie czasu na relaksację, wyciszenie po zabawach, zajęciach lub po prostu wielu emocjach podczas dnia – najczęściej po obiedzie dzieci leżąc na leżakach słuchają muzyki relaksacyjnej, audiobooków literatury dziecięcej,
  • Wiele zabaw integracyjnych oraz zabaw z muzyką,
  • Wprowadzenie codziennej rutyny w grupie, np. powitanie z przybijaniem piątki, poranne opisywanie pogody za oknem, czytanie opowiadań przed obiadem, popołudniowe zabawy z muzyką.