Zasady adaptacji w PM151
Czas adaptacji dziecka do przedszkola to trudny moment nie tylko dla niego, ale również dla całej rodziny. Każda zmiana zwykle wiąże się ze stresem, niepokojem, tym bardziej dla dziecka, dla którego dom i rodzice byli codziennością, spokojnym i bezpiecznym azylem – nagle się to zmienia i zamiast domu jest sala przedszkolna, zabawki, które niekoniecznie będą własnością jednego malucha, zamiast mamy jest nowa ciocia, a wokół wiele się dzieje.
Proponujemy Państwu sprawdzone pomysły, które pomogą w tym trudnym dla dziecka czasie oraz ułatwią okres adaptacji w przedszkolu.
Adaptację ułatwiają:
- Opowiadanie o zaletach przedszkola – nowi koledzy, dużo nowych zabawek, nauczycielka, która lubi dzieci, zna ciekawe zabawy, wierszyki i piosenki,
- Wytłumaczenie dziecku, dlaczego będzie chodzić do przedszkola (prosimy o nie używanie stwierdzenia, iż dziecko ,,musi” pójść do przedszkola),
- Czytanie opowiadań, których bohaterowie chodzą do przedszkola,
- Rozmowy o przedszkolu z innymi dziećmi, które lubią swoje przedszkole,
- Kontakt z rówieśnikami, przebywanie z innymi dorosłymi bez mamy,
- Opowieści rodziców jak to było, gdy oni chodzili do przedszkola,
- Wspólne kupowanie i wybieranie przez dziecko wyprawki dla przedszkolaka (butów i ubrań na zmianę, poduszki i koca na odpoczynek),
- Ćwiczenie z dzieckiem samoobsługi – szczególnie jeśli chodzi o czynności higieniczne w toalecie (zgłaszanie potrzeb fizjologicznych), ale również przy spożywaniu posiłku, zmianie odzieży,
- Poświęcenie dziecku swojego wolnego czasu, wspieranie go i akceptacja,
- Nie przedłużanie czasu rozstania w szatni – bez wprowadzania atmosfery pośpiechu, poświęcenie dziecku więcej czasu niż zwykle,
- Podobny rozkład dnia w domu i w przedszkolu.
Adaptację utrudniają:
- Niepokój rodziców, lęk o dziecko,
- Nieznajomość i brak zaufania do placówki, personelu,
- Brak doświadczeń społecznych dziecka w kontaktach z innymi rówieśnikami i dorosłymi,
- Wyręczanie dziecka w czynnościach związanych z samoobsługą, nadopiekuńczość,
- Straszenie przedszkolem, ciociami w przedszkolu,
- Pozostawianie dziecka na długi czas w przedszkolu (pobyt przez wiele godzin),
- Zbytni pośpiech, zdenerwowanie, które przenosi się na dziecko,
- Brak zrozumienia, że rozpoczęcie nowego etapu w życiu dziecka może być dla niego bardzo trudne i związane z ogromnym stresem odreagowywanym w różny sposób,
- Oszukiwanie dziecka w sprawie momentu odbioru dziecka z przedszkola.
POŻEGNANIE Z DZIECKIEM – JAK POMÓC SOBIE I DZIECKU?
KRÓTKIE POŻEGNANIE | |
CO POMAGA? | CO UTRUDNIA? |
|
|
RUTYNA | |
CO POMAGA? | CO UTRUDNIA? |
|
|
POZYTYWNE KOMUNIKATY | |
CO POMAGA? | CO UTRUDNIA? |
|
|
MÓWIENIE PRAWDY | |
CO POMAGA? | CO UTRUDNIA? |
|
|
CIERPLIWOŚĆ I WRAŻLIWOŚĆ | |
CO POMAGA? | CO UTRUDNIA? |
|
|
WEJŚCIE DO SALI NA WŁASNYCH NOGACH | |
CO POMAGA? | CO UTRUDNIA? |
|
|
ZAUFANIE | |
Wiemy, że powierzają nam Państwo swój najcenniejszy skarb. Będziemy się o niego troszczyć! |
Działania nauczycieli i asystentek, sprzyjające lepszej adaptacji dzieci najmłodszych w grupie to:
- Zmiany organizacyjne w przedszkolu wpływające na lepszą opiekę nad maluchami: w miarę możliwości zaangażowanie większej liczby personelu obsługi podczas ubierania, posiłków i innych zajęć opiekuńczych w grupie,
- Przeorganizowanie przestrzeni szatni – wydzielenie części wspólnej przedszkola, w której mogą przebywać rodzice oraz wyodrębnienie szatni,
- Cykl zabaw pod hasłem "Mój przyjaciel z domu - moja ulubiona zabawka" – w początkowym okresie dzieci przynoszą swoje zabawki, "przytulanki", z którymi czują się bezpiecznie, jest to więź łącząca ich z domem. Mogą też przynosić swoje małe poduszki i kocyki, które przydadzą się podczas poobiedniej relaksacji,
- Przystosowanie otoczenia – w sali utworzone są wygrodzone kąciki sprzyjające bezpiecznym i wyciszonym zabawom. Sala udekorowana jest w neutralny sposób, by nie rozpraszać dzieci feerią barw,
- Wyznaczenie czasu na relaksację, wyciszenie po zabawach, zajęciach lub po prostu wielu emocjach podczas dnia – najczęściej po obiedzie dzieci leżąc na leżakach słuchają muzyki relaksacyjnej, audiobooków literatury dziecięcej,
- Wiele zabaw integracyjnych oraz zabaw z muzyką,
- Wprowadzenie codziennej rutyny w grupie, np. powitanie z przybijaniem piątki, poranne opisywanie pogody za oknem, czytanie opowiadań przed obiadem, popołudniowe zabawy z muzyką.